Kies uw gewenste cookie instellingen

Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te laten functioneren.

Deze website maakt gebruik van cookies voor het bijhouden van anonieme statistieken.

Deze website mag daarnaast ook gebruik maken van cookies die onder meer het delen via sociale netwerken mogelijk maken.

Om optimaal te kunnen functioneren maakt deze website gebruik van cookies. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.

Cookies toestaan Instellingen kiezen

Onderzoek: Verbeteren van de klantevredenheid

"Er is geen klik tussen het personeel en de bewoners van ons verpleegtehuis."


De vraag

Een zorgorganisatie in Zuid-Limburg benaderde BeteoR omdat zij de kwaliteit van leven van hun cliënten wilden vergroten. Het was duidelijk dat de huidige cliënten niet alleen goede zorg verwachten maar ook een waardig bestaan in de laatste fase van hun leven. Dit betekende voor de medewerkers dat zij nog meer de aandacht mochten richten op de relatie met de cliënt. Gastvrij zijn, aandacht hebben voor de noden en wensen van de cliënt is daarin een absolute voorwaarde. Dit betekent een houding waarin je continu samen met collega's zoekt naar de mogelijkheden om aan deze wensen te kunnen voldoen.


In trainingen leerden de medewerkers hoe je de relatie met je cliënten verbetert


De samenwerking

Het personeel ging ermee aan de slag tijdens trainingen van BeteoR. De eigen afdelingen werden onderzocht op mogelijkheden tot verbetering. Van het inrichten van een klein zithoekje naar de wensen van de cliënt, tot het omvormen van een badkamer in een wellness omgeving voor de cliënt.

 

Met een trainingsacteur werd geoefend in het verbeteren van het gesprek en contact met de cliënt. Maar ook aan het verbeteren van de onderlinge samenwerking.

 

Uitdagend, want het combineren van de verschillende taken zorgt ervoor dat je prioriteiten moet stellen. Hoe leer je wat dringend is en wat minder dringend, zodat je ook de nodige tijd kunt besteden aan de cliënten en het contact met collega's?


Prettiger voor bewoners, duidelijker voor de organisatie


Het blijvende verschil

Adviseur Martijn Visser van BeteoR: “Elke medewerker weet hoe belangrijk de echte aandacht is voor de cliënt” dat kwaliteit van leven niet alleen in de grote dingen zit maar vooral in de kleine momenten waarin de aandacht oprecht en intens is.

 

Doordat medewerkers meer inspelen op eigen verantwoordelijkheid en onderlinge openheid raakt de organisatie meer betrokken bij de bewoners. Een oprechte gastvrije houding die van binnenuit komt en niet omdat het van een ander moet.

 

Maak ook verschil met BeteoR